Odb de Branink herkent en erkent de meerwaarde van de ouderbetrokkenheid en wil een educatief partnerschap met ouders* aangaan. Hieronder verstaan wij dat de samenwerking tussen thuis en school op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied op elkaar is afgestemd om de leerontwikkeling en het welbevinden van het kind zo optimaal mogelijk te krijgen.
* Waar ouders genoemd worden op onze site, kunt u ook verzorgers lezen.
Samen zijn wij verantwoordelijk, samen zijn we sterk en samen weten we meer dan eenieder afzonderlijk.
Dit alles onder het motto: “Ouders en school samen”.
Van informeren naar samenwerken.
Met de wet op passend onderwijs neemt de invloed van de ouders* toe. Verplichtingen zoals de kwaliteitszorg en verantwoordingsplicht leiden tot een actievere rol van de school naar ouders. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op zowel de sociale als cognitieve ontwikkeling van kinderen.
Wij vinden het belangrijk dat we aandacht hebben voor de drie menselijke basisbehoeften:
Competentie: iedereen wil het gevoel hebben dat hij/zij/het iets kan.
Autonomie: iedereen wil zelf iets te zeggen hebben over bepaalde dingen in het leven.
Relatie: iedereen wil bevredigde relaties onderhouden met medemensen
Een kind heeft recht op een goede samenwerking tussen de leerkracht en de ouders. Om te kunnen samenwerken is een relatie nodig en daarvoor is ontmoeting nodig.
Wij organiseren jaarlijkse informele en meer formele ontmoetingen.
Voorbeelden van informele ontmoetingen zijn de koffiemomenten aan de start van het schooljaar en het kalenderjaar, de kijkmomenten in de groepen, het meelopen met de inloop bij kleuters en ook gedeeltelijk het meehelpen met (feestelijke) activiteiten op de school. We hebben veel ouders die ons helpen bij activiteiten voor de kinderen. Ook geven ouders soms gastlessen over hun eigen beroep als dit bij een thema past. Zo dragen we samen zorg voor wat de kinderen leren en mogen ervaren. De ruimte voor ouders om mee te mogen doen en mee te mogen denken in het onderwijs vinden wij belangrijk. De inbreng van ouders vinden wij erg waardevol.
Ouders en school werken samen bij het opvoeden en begeleiden van kinderen. Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Pas als de verantwoordelijkheid van de ouders en die van de school in elkaars verlengde liggen, krijgt het kind echt de kans zich optimaal te ontwikkelen. We vinden het dan ook van belang dat ouders naar de formele gesprekken en informatiemomenten op school komen. Drie keer per jaar zijn er driehoeksgesprekken waarbij ouders, kind en school met elkaar de voortgang en de ondersteuningsbehoefte van het kind bespreken. Vanaf groep 3 nemen de kinderen deel aan deze gesprekken. Bij de kleuters vinden we het fijn dat ze al meekomen en is het nog prima dat ze dan rustig spelen in de klas.