Ons onderwijsaanbod gaat verder dan alleen rekenen, taal en lezen. Wij vinden het burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid minstens zo belangrijk. Dit zijn niet voor niets ook basisvaardigheden. Wij werken binnen ons onderwijs in samenhang, omdat wij geloven dat je deze vaardigheden niet leert in een losse les. Kinderen mogen bij ons leren met passie, succesvolle ervaringen opdoen en nieuwe uitdagingen zoeken.
Gericht op de toekomst
De kinderen op onze school zijn de volwassenen van de toekomst, waar mensen los zijn van oude structuren en zichzelf sturen. Ze zijn gericht op samenwerken, delen en respect hebben voor elkaar en hun omgeving. Dit vraagt om burgers die zichzelf kennen, creatief denken, ondernemend en betrokken zijn. Ze kennen hun talenten en zetten ze in. Het is het (ideale) toekomstbeeld waar ons onderwijs op is gebaseerd.
Brede ontwikkeling - de school als oefenplaats voor de toekomstige maatschappij
We richten ons op een brede ontwikkeling, waarbij we streven naar het verwerven van kennis en optimale leeropbrengsten. Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van (zelf-)inzicht en de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden. Dit geeft een kind de mogelijkheid om individuele talenten te ontwikkelen. We geven de kinderen ruimte om te ontdekken en eigen leervragen te formuleren. Daar hoort vanzelfsprekend ook de ruimte bij om fouten te maken, want daar leren kinderen veel van. De leerkracht is daarbij de expert die coacht en begeleidt.
In een steeds digitalere wereld is digitale geletterdheid onmisbaar. Het gaat niet alleen om het leren gebruiken van technologie, maar ook om kritisch denken, veilig internetgebruik en creatief problemen oplossen. Zo krijgen leerlingen de ruimte om zelfstandig digitale informatie te zoeken en te verwerken, leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor hun online gedrag, en werken ze samen aan digitale projecten. Op deze manier versterken we niet alleen hun digitale vaardigheden, maar ook hun persoonlijke ontwikkeling in lijn met ons daltononderwijs. Wij starten daar spelenderwijs al mee bij de kleuters. Vanaf groep 3, wanneer ze ook een eigen Chromebook (ter ondersteuning) kunnen inzetten bij hun opdrachten en persoonlijke doelen, wordt dit dagelijks op natuurlijke wijze steeds verder doorontwikkeld.
Door te werken vanuit de daltonkernwaarden, het KiVa-programma en de thema's vanuit de methode Alles in 1 hebben wij aandacht voor de kerndoelen van het burgerschapsonderwijs. Binnen Alles in 1 zitten ook de activiteiten om aandacht te hebben voor de kerndoelen van digitale geletterdheid. Waar nodig vullen wij dit aan met activiteiten vanuit Future.nl. De kleuters vullen de thema's aan met activiteiten vanuit de Kleuteruniversiteit en groep 3 doet dit vanuit de Junioruniversiteit. We integreren de 21e een ook de 22-eeuwse vaardigheden in ons onderwijs.
De 21e-eeuwse vaardigheden zijn velen wel bekend, maar steeds belangrijker worden ook de 22e-eeuwse vaardigheden: Dat zijn de 4 C’s van de 22e eeuw: de C’s van care, connection, culture en community (zie tab 21e en 22e eeuwse vaardigheden)