Werken aan een postieve mindset

De term ‘mindset’ staat voor de overtuiging die mensen hebben over hun intelligentie, kwaliteiten en talenten – en de veranderbaarheid daarvan.  

Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Hele jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg verdwijnt deze passie voor leren regelmatig en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer het lastig wordt. Dat kan op school zijn, wanneer ze daadwerkelijk worden aangesproken op hun talenten, maar ook bijvoorbeeld bij pianoles of turnen. Zolang alles goed gaat, blaken ze van zelfvertrouwen, maar wanneer ze uitgedaagd worden om het beste uit zichzelf te halen, haken ze het liefst zo snel mogelijk af.  

De vaste mindset 

Kinderen met een vaste mindset hebben het gevoel dat hun kwaliteiten onveranderlijk zijn. Kinderen met een vaste mindset voelen zich slim wanneer ze iets snel en perfect doen. Ze doen daarom liever geen dingen die lastig zijn. Wanneer je een uitdaging aangaat, is de kans dat je fouten maakt namelijk erg groot. En kinderen met een vaste mindset vinden fouten maken vreselijk.

Kinderen met een vaste mindset doen liever geen moeite voor iets. Voor deze kinderen is het duidelijk: óf je kunt het, óf je moet er hard voor werken. Het feit dat je inspanning voor iets moet leveren, betekent voor kinderen met een vaste mindset dus dat je er eigenlijk helemaal niet zo goed in bent. Oefenen en hard werken horen volgens hen bij kinderen die niet zo slim of goed zijn. 

De groeimindset 

Wanneer je ervan uitgaat dat je altijd beter kunt worden, vind je uitdagingen geweldig. Kinderen met een groeimindset genieten van een uitdaging, omdat ze hierdoor het gevoel krijgen dat ze zich aan het ontwikkelen zijn. Fouten maken hoort er voor deze kinderen gewoon bij: je kunt er iets van leren en je kunt jezelf verbeteren. Kinderen met een groeimindset zullen niet opgeven wanneer het even tegenzit of wanneer iets veel moeite kost. Ze accepteren het leerproces dat hoort bij groeien. Ze weten dat ze hard moeten werken om verder te komen en leveren die inspanning graag. Kortom, een groeimindset leidt tot een passie voor leren. Willen we dat een kind zijn talenten optimaal benut, dan is het dus van belang dat het kind een groeimindset ontwikkelt.

Het goede nieuws is: je kunt je mindset veranderen en volwassenen kunnen kinderen helpen een groeimindset aan te leren of te behouden! Dit kan door te werken met strategieën, verschillende werkwijzen en aandacht te besteden aan het hoe men denkt over verschillende zaken. 

Iedereen heeft een mixed-mindset. Sommige dingen kunnen we moeiteloos, hier willen we veel voor doen en dit wordt een growth-mindset genoemd. Andere zaken vinden we eng of moeilijk en we zijn van mening dat we dat toch niet kunnen, dit heet een fixed-mindset. 

De leerkuil-leerladders

Iedere persoon leert en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier en in eigen tempo. Dat betekent ook dat ieder kind op een andere manier aan doelen kan werken en soms andere begeleiding nodig heeft van een leerkracht. Dit kan betekenen: sturen, samen doen, voordoen, begeleiden of coachen. Uiteindelijk is het doel ervoor te zorgen dat een kind het doel zelf bereikt en trots is op zichzelf. Als je over een leerkuil kunt springen, leer je niets. Je leert pas door fouten te maken, hulp te vragen, door te zetten en vooral daarna te reflecteren: Was mijn aanpak effectief en efficiënt? Dit zijn allemaal kernwaarden van ons daltononderwijs.

Wij proberen kinderen te laten denken in groeitaal. "Ik kan het nog niet." Hiervoor kunnen we de leerladders inzetten.