iSelf

De manier waarop mindset vormgegeven wordt op de Branink is de manier waarop me met elkaar in gesprek zijn, kijken naar zaken vanuit dalton, KiVa en waarop we iSelf inzetten. 

iSelf is een professionaliseringsaanpak waarmee de leerkracht werkt met kinderen aan zelfsturend leren. Hierdoor leert een kind eigenaarschap te nemen over de eigen ontwikkeling. iSelf is geen aparte les. Het gaat over het aanleren van strategieën die nodig zijn voor het leren en ontwikkelen. Dit is verweven in het aanbod van alle andere lessen.

Executieve functies 

Om te leren leren is er aandacht nodig voor de executieve functies. Dat zijn regelfuncties in het brein om het (leer)gedrag doelgericht aan te sturen en te controleren. Kinderen leren zo te bepalen wat het doel is van hun handelen, schakelen afleidende factoren uit, plannen de volgorde van handelingen, voeren taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleren het effect, waarbij ze ook rekening leren houden met mogelijke toekomstige effecten (oorzaak-gevolg).

Met executieve functies reguleer je ook emoties, motivatie en alertheid en spelen de ervaringen uit het verleden mee bij verwachtingen en beslissingen over de toekomst. Om dit alleen te leren en dus te kunnen als volwassene is de school een grote oefenplaats. Alles gaat niet direct goed. Dit gaat met vallen en opstaan. Leren is doorzetten en dus ook niet altijd leuk. Wel is de voldoening dat iets (zelf) lukt een enorme stimulans voor verder willen leren.  

Juist kinderen die makkelijk leren of hoogbegaafd zijn, hebben regelmatig uitdagingen aan te gaan in hun ontwikkeling op het gebied van de iSelf (leren leren) en de executieve functies. Wij zetten daarvoor projecten in (Briljant Onderwijs) en spellen om dit te stimuleren (SpeeljeVaardig).