21e en 22e-eeuwse vaardigheden

21e-eeuwse vaardigheden

Deze vaardigheden maken deel uit van ons curriculum en worden op natuurlijke wijze geïntegreerd in het dagelijks lesgeven binnen ons Daltononderwijs.

Kritisch denken
Kinderen leren situaties en problemen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Ze ontwikkelen de vaardigheid om informatie te analyseren, te evalueren en onderbouwde keuzes te maken. Dit helpt hen om complexe vraagstukken beter te begrijpen en oplossingen te vinden.

Creativiteit
Creativiteit gaat verder dan alleen kunstzinnig bezig zijn. Het betekent ook dat kinderen leren om buiten de gebaande paden te denken, originele ideeën te ontwikkelen en nieuwe oplossingen te bedenken. In het Daltononderwijs worden kinderen gestimuleerd om zelfstandig en innovatief te werken.

Samenwerken
Daltononderwijs legt een sterke nadruk op samenwerken. Kinderen leren om effectief in groepen te werken, verantwoordelijkheid te delen en van elkaar te leren. Ze ontdekken hoe je met anderen omgaat, naar elkaar luistert en gezamenlijk tot oplossingen komt.

Communicatie
Goede communicatie is cruciaal, zowel verbaal als non-verbaal. In ons onderwijs leren kinderen hun gedachten en ideeën duidelijk en respectvol te verwoorden, zowel in gesprekken met hun klasgenoten als met volwassenen. Dit helpt hen om op een goede manier deel te nemen aan de samenleving.

Zelfregulering
Zelfregulering is een belangrijke vaardigheid binnen het Daltononderwijs. Kinderen leren hun eigen werk te plannen, doelen te stellen en hun voortgang te monitoren. Ze worden aangemoedigd om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, wat hen helpt om zelfstandige en veerkrachtige volwassenen te worden.

Probleemoplossend vermogen
Door kinderen actief aan uitdagende taken te laten werken, ontwikkelen ze hun vermogen om problemen zelfstandig op te lossen. Dit bevordert creatief en logisch denken, waardoor ze beter voorbereid zijn op onverwachte situaties in de toekomst.

Digitale geletterdheid
In de moderne wereld is het belangrijk om goed met technologie om te gaan. We leren kinderen verantwoord gebruik te maken van digitale middelen, kritisch te kijken naar online informatie en handig gebruik te maken van technologie om hun leerprocessen te ondersteunen. Digitale geletterdheid bestaat uit vier belangrijke onderdelen:

* Computational thinking gaat over het oplossen van problemen op een logische manier, zoals een computer dat zou doen. Kinderen leren complexe problemen op te splitsen in kleinere, beheersbare stukken en stap voor stap tot een oplossing te komen. Dit bevordert hun analytisch en gestructureerd denken.

* Informatievaardigheden. Kinderen leren hoe ze informatie moeten zoeken, beoordelen en gebruiken. Ze ontwikkelen de vaardigheid om betrouwbare informatiebronnen te onderscheiden van minder betrouwbare, en om gegevens effectief in te zetten voor hun eigen leerprocessen.

* ICT-basisvaardigheden Dit omvat de basiskennis van technologie, zoals het omgaan met computers, tablets, tekstverwerkingsprogramma's en andere digitale tools. Het helpt kinderen om zich comfortabel te voelen in een digitale omgeving en technologie als middel in te zetten om hun werk te verbeteren.

* Mediawijsheid gaat over het kritisch omgaan met media, zowel online als offline. Kinderen leren bewust te zijn van de invloed van media, hoe ze hun eigen media-inhoud kunnen creëren en hoe ze veilig en verantwoord kunnen omgaan met sociale media en andere online platforms.

Deze vaardigheden zijn cruciaal om kinderen goed voor te bereiden op een wereld waarin technologie en digitale informatie steeds belangrijker worden.

22e-eeuwse vaardigheden

Deze vaardigheden richten zich op je plek in de samenleving. Leven doe je niet alleen. Je hebt de ander nodig om jezelf te leren kennen en jezelf te ontwikkelen. 

Care 

Je hebt anderen nodig, altijd, en we leren kinderen er op hun beurt ook weer voor anderen te zijn. We hechten, kortom, aan zorg voor elkaar. We tonen oprechte aandacht voor elkaar, zien naar elkaar om, en zijn hartelijk en zorgzaam bij alles wat we doen.  

Connection 

In je leven ontmoet je anderen. Anderen die er soms andere opvattingen op na houden. Anderen die anders denken en anders doen. Anderen die je misschien niet direct begrijpt. In onze samenleving staat verbinding met anderen onder druk. Mensen leven in hun eigen bubbel; je hebt contact met de mensen die op je lijken, je volgt de media die jouw wereldbeeld bevestigt. Het is nu eenmaal makkelijker om een gesprek met iemand te voeren die hetzelfde denkt als jij. Maar dat is niet hoe mensen het beste leren. Leren vindt plaats buiten je comfortzone. Leren vraagt om nieuwsgierigheid naar het onbekende en om verbinding. Wij ontwikkelen bij kinderen de behoefte om zich met anderen te verbinden, vanuit nieuwsgierigheid en zorgzaamheid. De behoefte om anderen de hand te reiken en verschillen te erkennen, aanvaarden en omarmen.  

Culture 

Kinderen leren het beste als ze goed in hun vel zitten, positief zijn en vertrouwen hebben in zichzelf en anderen.  In scholen met een positieve, open cultuur zijn medewerkers meer gemotiveerd en betrokken op hun werk. In scholen met een positieve, open cultuur geldt datzelfde voor kinderen. Omdat wij niet alleen werken met kinderen, maar ook met hun ouders is het belangrijk dat we een cultuur hebben waar ook ouders zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Sterker nog, als kinderen in hun schooltijd positief gemotiveerd worden om zichzelf te ontwikkelen en een groeimindset ontwikkelen, nemen zij die cultuur zelf ook weer mee naar hun toekomstige werkplekken. Bijdragen aan een betere wereld begint bij de jeugd en als volwassenen kunnen wij ze het goede voorbeeld geven.

Community 

Wij vinden het belangrijk om onze omgeving actief te betrekken bij ons onderwijs. Wij maken onlosmakelijk deel uit van de samenleving en wanneer wij anderen in onze samenleving actief bij onze scholen betrekken, wordt iedereen daar beter van: de samenleving, de school en de kinderen.